A A A

 

1. מה ההבדל בין סתימה לשחזור?

המונח "סתימה" הינו מונח מיושן המתייחס לטיפול ב"חור" בשן. ה"חור" הוא תוצר פעולה של חיידקי העששת הגורמים להופעה של מוקדי עששת או "חורים" בשיניים. בעבר היו מנקים את ה"חור" וממלאים אותו בחומר כלשהו, חיידקים היו חודרים בינו ובין השן, ה"סתימה" הייתה משתחררת בקלות ובמהרה ה"חור" היה גדל, מגיע ל"עצב", כך שהיו נגרמים כאבים עד לאובדן השן במקרה הגרוע ביותר. כיום במקום המונח "סתימה" אנו מדברים על "שחזור". השחזור משלים את החלק של השן שנפגע על ידי עששת, או שבר, ואינו רק "סותם את החור" אלא מחזיר לשן את צורתה המקורית, ואת תפקודה. 

 

2. כיצד מבצעים "שחזור" שן?

לצורך שחזור השן ניתן להשתמש בחומרים שונים: אמלגם, קומפוזיט, יונומר זכוכית, חרסינה וזהב. החומרים נבדלים ביניהם בחוזק, בעמידות לאורך זמן וכמובן בצורת השימוש בהם. ישנם "שחזורים ישירים" המבוצעים ישירות בפה (אמלגם, קומפוזיט, או יונומר זכוכית) וישנם "שחזורים בלתי ישירים" המבוצעים על מודל במעבדה ומודבקים בפה (קומפוזיט מחוזק, חרסינה או זהב). בדרך כלל, רוב השחזורים המבוצעים הם שחזורים ישירים. עד השנים האחרונות, השימוש באמלגם לצורך שיחזור שיניים אחוריות היה נפוץ ביותר. הסיבות לכך הן רבות: החומר נוח לשימוש ואיפשר בזמן קצר יחסית ובמחיר זול, שחזור נאות של השן. אם הוא בוצע בצורה מקצועית, בהקפדה, תוך שימוש בעזרים נכונים וחומרים איכותיים, היה ניתן לקבל שחזור שמחזיק מעמד לאורך שנים רבות. 

 

3. מה זאת סתימה לבנה?

בשנים האחרונות קיימת העדפה ל"סתימות לבנות" גם בשיניים אחוריות. מדובר על שחזורים אסתטיים, העשויים מחומרי קומפוזיט. ביצוע שחזור קומפוזיט דורש ידע ומיומנות רבה וכן דורש שימוש בתכשירים, מכשירים ותוספות, כך שביצוע השחזור ממושך יותר וכמובן יקר יותר מאמלגם.

 

4. מה זה שחזור בלתי ישיר?

כיום, לא ברור אם עמידות שחזורי קומפוזיט דומה לזאת של שחזורי אמלגם. אי לכך כאשר השחזור גדול, רחב, עמוק, אנו מעדיפים לבצע "שחזור בלתי ישיר" שחזור כזה מאפשר שיקום של מבנה השן בצורה מדויקת. השחזור עשוי מקומפוזיט מחוזק, חרסינה או זהב והוא מודבק לשן באמצעות חומרי הדבקה היוצרים מעין "הלחמה" לשן. בדרך כלל שחזורים אלו מאפשרים שיקום של שן ללא צורך בביצוע כתר. עם זאת, לעיתים אין מנוס מביצוע כתר המשחזר את כותרת השן כולה, וזה מלווה בדרך כלל בטיפול שורש, ובביצוע מבנה לפני ביצוע הכתר.

 

5. מה אורך חיים של שחזור?

ביצוע שחזור שמחזיק מעמד שנים רבות תלוי בידע ובמיומנות הרופא המבצע, בהקפדה הרבה על כל פרט בכל שלב של ביצוע השחזור ובאיכות החומרים. ביצוע טוב של שחזור דורש זמן עבודה ותשומת לב רבה ביותר לפרטים הקטנים. במרפאתנו, אנו עוקבים אחר שחזורים הנשארים בפה למעלה מ-20 שנה! שחזור נאות ואיכותי המחזיק לאורך זמן, משמר את השן, ומונע פגיעה נוספת, מונע פגיעה בחניכיים, או בשיניים הסמוכות ויחד עם טיפול תקופתי הולם, למעשה מסייע לשמר את השיניים לאורך זמן!