1. מהי מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים היא מחלה דלקתית הפוגעת בחיבור בין השן לעצם הלסת. המחלה, עלולה לגרום להתרופפות ולבסוף לאובדן השיניים. הפגיעה יכולה להיות בשן אחת או במספר שיניים. המחלה נגרמת, בדרך כלל, על ידי רובד החיידקים המצטבר במרווח שבין החניכיים והשיניים. רובד החיידקים הולך ומתעבה מדי יום, ובחלקיו הפנימיים חלה שקיעה של מינרלים שמקורם ברוק, וכך נוצרת אבנית. הטיפול הראשוני והחשוב ביותר הוא טיפול היגייני להסרת הרובד והאבנית. בהיעדר טיפול היגייני יעיל, הצטברות זו עלולה לגרום לתהליך הדלקתי שבעקבותיו חלה ספיגת העצם התומכת ואובדן השיניים.

2. כיצד באה לידי ביטוי המחלה?

ככל שרובד החיידקים עבה יותר, הנזק עלול להיות רב יותר. גירוי רקמת החניכיים הנגרם על ידי רובד החיידקים והאבנית, גורם לדלקת החניכיים. במרבית המקרים, הדלקת נראית לעין, ומתבטאת בהתעבות שולי החניכיים, בדימומים במגע קל, בצקתיות, אודם וכמובן גם ריח רע מן הפה. בדרך כלל אין דלקת זו מלווה בתחושת כאב, לכן המטופל נוטה לחשוב כי הבעיה אינה רצינית. אולם, מחלת החניכיים, בשלבים המתקדמים שלה, מביאה לאובדן עצם ושיניים ולסבל רב ביותר. המחלה מתפתחת בהדרגה ובדרך כלל באיטיות וסימנים מטרידים כמו כאבים וניידות של שיניים מופיעים רק בשלבים המתקדמים ביותר של המחלה. אי לכך, תפקידם של רופא השיניים והשיננית הוא להתריע על קיומה ולעשות את כל הנדרש על מנת למנוע התפתחותה.

3. כיצד ניתן למנוע את המחלה?

בשלבים הראשונים של המחלה- כאשר רק שולי החניכיים נפגעים מן הדלקת, ניתן לבצע טיפול ללא התערבות כירורגית. ניקוי על ידי שיננית, בשילוב עם שיפור הגיינת הפה, שיפור שיטות הצחצוח וניקוי בין השיניים, יחד עם שימוש בעזרים נוספים כמו קיסמי שיניים, חוט דנטלי, מברשניות ועוד, יכולים לשנות את המצב, לעצור את ההתקדמות, לשפר ואף להבריא את המחלה. בהיעדר טיפול, המחלה מחמירה, ונוצרים "כיסים" ההולכים ומעמיקים עם הזמן. במצבים אלו אין מנוס מביצוע פעולות כירורגיות המסייעות בסילוק הכיסים.

4. מה תפקידו של רופא מומחה למחלות חניכיים?

לאחר בדיקה מאד מדויקת של מצב החניכיים, הרופא המומחה קובע את האבחנה, ואת אפשרויות הטיפול. הטיפול הראשוני מבוצע על ידי שיננית במטרה להביא להחלמה ראשונית של החניכיים. בהמשך, הרופא מבצע בדיקה חוזרת והערכה מחודשת ובעקבותיה מתקבלת החלטה האם יש צורך בטיפול כירורגי נוסף. מומחה למחלות חניכיים מבצע את הכירורגיה העדינה הדרושה ברקמת החניכיים, יחד עם טיפולים כירורגיים נוספים כמו טיפול בנסיגת חניכיים, השתלות חניכיים, או טיפולים של "הארכת כותרת" במצבים של הרס כותרת השן מעבר לגבול החניכיים וטיפולים קוסמטיים לטיפול במתאר לא- אסתטי של חניכיים. רופא חניכיים עוסק גם בהשתלות, השתלות עצם, הרמת סינוס וכל הכרוך בהכנת החניכיים לקראת שיקום השיניים עצמן. בדרך כלל טיפולי חניכיים משולבים בטיפול כולל, ומטרת כל הטיפולים יחד, היא להביא את החניכיים והשיניים להחלמה מלאה, לתפקוד תקין ולמופע אסתטי משופר. לאחרונה פותחו דרכים חדשות לשיקום רקמות שנהרסו כתוצאה ממחלת החניכיים. בטיפולים אלה נעשה שימוש בממברנות מיוחדות, בתחליפי עצם שונים ובחומרים המשרים בנייה מחודשת של עצם. בעבר הלא רחוק מילוי של כיסים ובניית עצם חדשה נחשבו לבלתי אפשריים, ונראו כמדע בדיוני. כיום טיפולים אלו הפכו לשגרתיים, ונמצאו כיעילים ביותר. כאשר מצב החניכיים דורש זאת, הרופא המומחה יכול גם לבצע פעולות אלו של שיקום רקמת החניכיים.